Tuesday, December 6, 2011

between respect or fear

salam,
dulu zaman secondary,time junior f1-f3,memang selalulah senior menjerit 'weh junior respect arr senior sket,korang ingat kitorg ni sebaye korang ke?!'*dgn nada yang sedikit rude*okay,to be frank,aku memang lah sukar/susah nak respect orang sebab bukan sebarang orang yang kita rasa layak untuk dihormati,contohnya bila senior dah buat gaya suara dengan bahasa yang rude plus annoying,jangan haraplah orang lain nak respect kau dengan attitude yang memang zero.bukan setakat senior je,tak kisahlah yang sebaya or yang lagi muda.dan ada sesetengah golongan manusia yang aku memang betul2 hormat dengan sepenuh hati contohnya nabi kita sendiri,ibubapa,guru*tak kisahlah even cikgu memandu aku sekalipun aku respect,sebab apa?sebab mereka bg kebaikan pada kita,itu yang patut kita hormat.

alaaa,aku bet lah time sekolah dulu,jarang2 lah ada junior yang respect semua senior 100%,except pada those yang diorang rasa memang nampak mcm baik contoh headprefect,ketua badar and so on.yang lain semua sebab dieorang rasa takut kena lecture,marah,denda & blabla.sbb aku pun one of them lol !haha.aku pernah jadi junior & senior so aku rasalah keadaan dlm 2dua situasi tu.bila recall balik,betapa noobnya aku takut pada org yang entahlahh,takut bila jalan sebelah seniorlahh,takut pergi kelas seniorlah,takut jumpa seniorlah,lawak weh lawak.nilah namanya takut tak bertempat,

kadang2 tu bila takut dengan senior sampai dgn cikgu pun boleh kurang ajar,haa kau tgk betapa besarnya kuasa veto senior dulu2,cikgu aku selalu bebel dalam kelas,bila students buat hal sebab takut dengan senior sampai hurt cikgu sendiri, u fikir senior u tu makbapak u ke haa?*cikgu aku cakap*so it's just like keturunan,benda ni happen,berturut-turut,that's y lah timbul kes bulilahh,gaduh2lahh blablaaa,so salah sape??

takut tu pada allah swt,pada pencipta,takut nak buat maksiat,buat dosa,nak tinggal solat,benda tu yang kita kena takut,bukan takut dengan orang yang tak bagi apa2 kebaikan pada kita.takut pada hantu tu lain ceritalah kan sebab aku pun lemah semangat jugak,ni setiap minit kau generate dosa sampai hati gelap gelita,tak terbukak hati nak buat ibadat,tak pulak rasa takut.makin lama tanda2 kiamat semakin banyak,kau tak takut ke?lainlah if ibadah/amal jariah kau dah memang gerenti masuk syurga kan.tapi sama2lah insaf diri berapa banyak amalan yang kita dah buat dekat dunia ni..

so,pandai2lah beza kan mana yang kita patut hormat,taat,takut,mahupun elakkan,jgn sampai perasaan ni terbawak2 pada jalan yang salah,(: adios,salam(: