Tuesday, November 22, 2011

fat

salam,

semalam sibuk aku kira bmi,kalori yang aku perlu sehari.dulu memang malas nak ambik kisah,lantak kaulah nak gemuk ke,chubby ke,asal aku bahagia in terms of aku boleh makan makanan yang aku nak sebanyak mungkin.itu dulu,tapi sekarang dunia dah berubah,hahhaa!semua dalam dunia ni lebih pentingkan fizikal dari aspek spiritual/dalaman.even nak mintak kerja sometimes interviewers tu akan tengok appearance kau,as first impression.contoh macam dekat korea sendiri.mcm mana teruknya cara yang netizens dieorang buat nak jadi cantik & slimslender.that's y kadar plastic surgery di korea sangat tinggi berbanding negara2 di seluruh dunia.mostly korean ppl buat liposuction (sedut lemak) and double eyelid surgery.

u know what is double eyelids surgery??


yes,part yang aku circlekan tulah antara part yang korean ppl nak sangat.because most of them naturally born dengan single eyelid and bagi mereka double eyelid ni cantik,btw aku double eyelid and aku rase mostly malaysian & sesuku sesakatnya double eyelid except chinese sebab bila single eyelid mata kita akan nampak macam sepet.bila double,biar kasi besar sikit bola mata tu nak tengok dunia kan..so bersyukurlah dengan kecantikan yang allah bagi ni,jangan nak asyik mengeluh sebab hidung penyeklah,bibir besarlahh etcetc.

okay next,sambung dengan kalori,kiranya dalam sehari aku just perlukan 2022.76 cal perday untuk maintain berat aku ni,so of courselahh kan aku kena kurangkan berat,even bmi normal tapi aku rasa macam nak kurus lagi.takpun aku kena tambah ketinggian dari 167cm ke 170cm! hahaha mcm senang pulak kan.bukan senang nak kurangkan berat ni bagi akulah sebab rutin aku yang mcm ni.act,aku ni kuat makan,hobi aku makan,even dalam resume aku nnt aku nak tulis hobi aku makan.tambah2 lagi mak aku masak sedap2,lagilahh kan,hmm,even kurang satu kilo tu pun bersyukurlah sebab 1 kilo tu berat jugak woi,cuba kau tengok mak kau beli daging sekilo macam mana?banyak kan?mcm tulah berat yang ada dalam badan kau.

aku ada dengar dalam radio,ada sorang mamat ni dia boleh kurangkan berat dia sebanyak 69 kilo dalam masa 11bulan,mak aihh,kalau aku kurang 69kilo memang dah tak wujud aku dalam dunia ni.haha.dia just spent 2h utk jogging everyday.yea nak kurus kena ada determination bukan sekerat jalan je.tapi kalau kurus sangat tu sampai underweight aku taknaklahh kan,at least bmi aku still paras2 normal lagi,kurus kiding sangat pun tak lawa,dengan tinggi aku yang mcm ni, memang nampak mcm tak balance langsung.kalau boleh asal so-so tu jadilahh (:

snsd

so,aku kenalahh start module kuruskan badan ni,*kononlah*dulu aku ada plan nak pergi london weight managementlah,dr-rozmeylah apelah segala bagai,tapi fikir balik aku rasa pusat2 kuruskan badan tu taknak ambik aku pun sebab dia tulis  hanya untuk orang yang mengalami berat berlebihan,aku pun pernah try minum dr-rozmey,mak aku punya,buekk!rasa macam antibiotik tak tertelan aku.last2 mak aku cakap baik kemas rumah,lagi senang,so,aku pun kemas rumah tolong mak,sambil2 aku mencangkul dekat rumah baru tu,tepi rumah baru aku tu ada space luas nak bercucuk tanam,so aku tolonglah tanam betik,mangga,etc.tak mudah sebenarnya.-.-'

the best way,jaga pemakanan,exercise.tak kisahlah kau kurus,gemuk,pendek tinggi,bulat,buncit,asalkan kita sentiasa hargai diri kita sendiri. peace ^.^.salam.