Wednesday, August 6, 2014

Setiap yang hidup pasti akan mati

Assalamualaikum wbt.

Seawal subuh family aku dapat call dari kampung dan gerak hati aku memang dah agak sesuatu yang buruk telah berlaku.Biasanya kalau dapat call pada waktu yang pelik2 contohnya awal pagi,tengah malam mesti berkaitan dengan sesuatu yang aku rasa tak enak di hati.Sebak rasanya bila mak aku bagitau yang atuk sebelah rumah nenek aku telah kembali pada penciptaNYA.walaupun bukan saudara terdekat tapi anak atuk tu is cikgu aku masa sekolah rendah dan dulu waktu aku kecil,kitorang tak pernah missed raya rumah atuk tu sebab atas dasar dah anggap macam saudara sendiri.sebak memang sebak...

Baru-baru ni waktu rasa kedua kitorang sempat visit atuk tu sebab nenek aku cakap atuk sakit.Masa melawat tu ya Allah,sakit dada tahan sebak taknak menangis.bawak lagi orang yang cengeng macam aku ni.Aku boleh bayangkan nenek tu cakap fizikal atuk tu waktu muda,kuat dan cergas.Bila dah sakit hanya mampu terbaring atas katil mengharap pertolongan keluarga.nak beribadah pun terbatas.

memang terbukti dengan diri aku sendiri hidup penuh dengan dosa & benda lagha.Aku ni kalau mati tiba-tiba,memang amal apa je yang aku bawak,takkan nak tunjukkan benda yang cikai depan tuhan kan.ada fikiran matang,ada akal tapi tak digunakan dengan baik.sebab tu aku selalu mind-set diri aku yang hidup aku ni tak banyak pahala,hamba yang banyak dosa so that kita ada sebab kenapa kita tak boleh riak,takabbur,bongkak, depan orang lain.Doa nak masuk syurga tapi perbuatan kau satu apa tak tunjuk yang kau ni ciri2 ahli syurga.Lebihkan benda dunia dari benda akhirat yang kekal tu...

Aku takut sangat kalau dosa-dosa selama 22 tahun aku tuhan kumpul bagi balasan pada rumahtangga aku nanti takpun untuk seksaan dalam kubur dan sewaktu di padang mahsyar..allahu.

No comments: