Sunday, March 13, 2011

satu sen


Zaman dulu kalau cakap pasal satu sen,semua orang berlarilari kutip walapun terpakse berenang masuk bendang,takpun berebutrebut sampai bermati-matian*tapi tak seteruk orang yang beratur panjang selama 41h for the sake nak jadi 1st customer I-pad2,haha*masa aku standard 1-6,time budak hingusan duludulu,everytime subject math,mesti akan ada cikgu yang akan bagi ceramah pasal duit & menjadi tajuk fevered adalah duit 1 sen,sebab terlalu banyak anak ‘orang kaya’kat sekolah aku sehinggakan duit seposen boleh main lambunglambung lepas tu hilang entah ke mana.aishh!

Time stdrd 1-3,parents aku hanya bekalkan sebanyak 60sen SAHAJA ke sekolah,yelah waktu duludulu harga barang tak mahal macam zaman sekarang.*dengar kate harga gula nak naik lg?entahlah,wallahualam*air secawan pun boleh dapat seposen,nasi lemak sepinggan 50sen,kuih sebiji 20sen,etcetc,mmg lebih dari cukup sebab time ‘mudemude’dulu aku takdelah obsess food sangat mcm zaman sekarang,lepas tu,sekolah agama dapat lagi duit 50sen,entahlah,maybe anak orang lain tak cukup tapi aku alhamduliilah jelah,takpulak aku kebulur time waktu rehat sebab sibuk mengejar students yang degil pergi ke kelas even time rehat cikgu larang,kami yang ‘pengganas’ nilah yang seronok picnic cari budak nakal(:.haha

Ingat lagi antara ‘ceramah’cikgu aku pasal duit satu sen ni,dulu sebiji cekodok pisang yang gebu dan XXL size harganya 1sen,itupun boleh lagi share dengan 4 org kawan,gilaa,kuih zaman sekarang,10 cekodok mmg untuk seorang je baru cukup,mmg aku tak boleh bayangkan betape besarnya cekodok tu,nasi lemak pulak harganya 2sen,dan segala makanan paling mahal pun dalam 5sen,aishh,tapi memang patut pun kita tak boleh nak comparekan dengan zaman sekarang,ape kau boleh buat dengan satu sen?haa,bayar bil air.lainlain?memang tak laku,cube selongkar kedai satu dunia ni mane ade barang satu sen?lain kalau cashier pokai 1sen,time tu baru nak istigfar sbb tak hargai satu sen (:

Aku taknak cakap orang sbb siblings aku pun selalu kene leter dengan parents aku sebab suke balingbaling duit,ayah aku ni jenis cermat,Nampak satu sen,even belakang laci or coffeetable,terus je die kutip masuk dalam tabung,&bile bukak buku kirakira,setakat jumlah yang terkumpul adalah dalam rm20 lebih,banyak lah jugak,dapat 2set mcd,takpun boleh marathon tengok wayang 2/3 kali.(:,tapi sekarang adik aku yang bongsu,noan,rajin simpan duit,yelahh,duit belanje sekolah pg rm1,sekolah ptg rm1,mmg cukup sangat,except adik aku yang 2nd&3rd ,ade je duit lebih,within 5sec duit tu boleh lenyap mcm tu je,memang terbaik budak 2 org tu,suke membazir,parents aku memang takboleh nak cakap ape,budak lelaki,biaselah,penuh dengan agenda..

So,duit satu sen ni,bukanlah tak berharga tapi aku rase sebab warna die pun tak menarik,ugly,shabby,kecik,gambar pun taknampak sangat,lainlah mcm syiling2 yang lain,silver n shiny,dari jauh kau dah boleh cam tu duit,tapi kalau taknak pun korang masukkanlah dalam bekas then simpan,jumpe lagi masuk lagi &seterusnya,mane tau duit kumpul tu cukup pergi haji kan one day nanti (: ,benda ni pun berguna untuk aku,time cuti sem ni,praktikkan buat operasi mencari satusen satu rumah, *-*

No comments: